Så här handlar du i webbshopen!

Vem/vilka kan handla?

Här kan alla handla, både företag, föreningar och privatpersoner. Tänk bara på att priser anges exklusive fraktkostnad och moms. Momssatsen är 25 % och läggs automatiskt till i kassan. Fraktkostnaden beräknas på beställningens vikt och storlek samt vart den ska skickas. Läs mer om fraktkostnad under våra köpvillkor. Kontakta oss gärna före beställning för en uppskattad fraktkostnad.

Varför handla i webbshopen?

Du väljer att handla när det passar dig utan att behöva anpassa dig till våra öppettider. Du har kontroll på att vi får alla kunduppgifter korrekt noterade redan från början. Det är också tydligt för oss att se vilka produkter du vill ha. Om vi har några frågor om din beställning kontaktar vi dig när vi registrerar ordern. Risken för missförstånd gällande kunduppgifter och beställning av produkter minskar jämfört med ett telefonsamtal.

Hur handlar du i webbshopen?

Här nedan beskriver vi steg för steg hur du handlar i vår webbshop.

Olika adresser för leverans och faktura?

Det är mycket vanligt att fakturan ska skickas till en adress och leveransen till en annan. I kassan är det är smidigt att registrera avvikande leveransadress. Hur du gör beskrivs nedan under rubriken ”Kassans första fält – Konto och fakturaadress”.

Att välja varor

Klicka på den vara du är intresserad av, varan visas då på en större bild. När du ser din vara på skärmen finns det tre alternativa klickbara flikar ovanför den, dessa flikar benämns ”Allmän info”, ”Beskrivning” samt ”Recensioner” (recensioner tar vi gärna emot när du har fått dina varor levererade). Börja gärna med att titta under fliken ”Beskrivning” där varan beskrivs mer ingående, om den finns i olika utföranden kan du läsa om detta här. Under fliken ”Allmän info” finns valbara alternativ, t.ex. storlek, färg och liknande. Det är i detta läge du lägger varan i varukorgen. När du har klickat på knappen ”Lägg till i varukorgen” kommer det dels upp en ruta där det står att varan har lagts till och dels kan du se att värdet i varukorgen längst upp till höger på sidan förändras. Nu kan du antingen fortsätta att fylla på varukorgen med produkter eller gå direkt till kassan.

Varukorgen

När du har valt dina varor, klicka på varukorgen och välj mellan alternativen ”Visa varukorgen” och ”Kassa”. Om du väljer att visa varukorgen kan du lägga till eller ta bort artiklar, fortsätta att handla eller gå vidare till kassan från detta läge. Dessvärre har vi ett problem här som vi inte kan åtgärda, det står att frakten tillkommer på faktura och efter detta står beloppet 0 kr. Vi har försökt få bort detta försmädliga nollbelopp (utan resultat) eftersom fraktkostnaden tillkommer på fakturan. Om någon vet hur man gör tar vi väldigt tacksamt emot tips om detta!

Kassan

Här finns lite olika alternativ. Ska du handla fler gånger är det förnuftigt att skapa ett konto, då slipper du uppge alla uppgifter vid varje beställning. Du kanske redan har ett konto? I så fall kan du logga in med din e-postadress och ditt lösenord.  Alternativt kan du också använda vår gästkassa där du inte sparar några uppgifter. Kassan består av fyra fält som beskrivs här nedan.

Kassans första fält – Konto & fakturaadress

Fyll i dina uppgifter noggrant, det är viktigt att det blir rätt. Börja med uppgifter som avser adress för faktura. Vi föredrar mobilnummer framför fasta nummer då mindre paket sms-aviseras. Det är också tacksamt om du fyller i organisations- eller personnummer, dessa uppgifter behöver vi för att registrera dig som kund. Om organisations- eller personnummer inte anges söker vi dessa uppgifter eller kontaktar dig via mejl eller telefon.

Ett konto sparas 2 kalenderår efter att det har skapats, därefter raderas samtliga uppgifter om kontot inte har använts aktivt. Ett konto som har använts raderas först då det har varit inaktivt 2 år.

Under fälten med adressuppgifter finns det två kryssrutor. Den ena kryssrutan är förvald med leverans och faktura till samma adress. Avmarkera denna ruta om leveransen ska gå till annan adress än fakturan och fyll därefter i uppgifter för annan leveransadress. Den andra kryssrutan markerar du om du vill skapa konto för framtida beställningar och följer då de instruktioner som kommer upp på skärmen.

Längst ner i detta fält ser du också varukorgen och även här kan du välja att ändra antal eller ta bort produkter.

Kassans andra fält – Leveransmetod

Här kan du inte göra några val, det är förvalt att frakten tillkommer på faktura. Här återkommer också det försmädliga nollbeloppet som du tidigare kunde se i varukorgen och detta är alltså inte korrekt. Frakt tillkommer på faktura. Punkt.

Kassans tredje fält – Betalningsmetod och kommentar

Här kan du inte heller göra några val, det är förvalt att betalning sker mot faktura. Här kan du lägga till en kommentar, exempelvis telefonnummer till leveransadress, ditt eget beställningsnummer, önskemål om fästen i andra storlekar eller kanske en begäran om att få en uppskattad fraktkostnad innan beställningen skickas.

Kassans fjärde fält – godkännande av köpvillkor

Har du redan orkat läsa så här långt räknar vi nästan med att du också har läst våra köpvillkor, om inte så är det dags nu! När du har läst köpvillkoren markerar du det i rutan och trycker på knappen ”Fortsätt” och här slussas du vidare till nästa sida där du endast ska klicka på knappen ”Bekräfta order”.

Vad händer efter att du har bekräftat din order?

Du får ett mejl omgående, detta genereras automatiskt och är ett preliminärt ordererkännande. Läs igenom det och svara på det om det är något som inte ser ut att vara som du hade tänkt dig. OBS! Denna funktion ligger tillfälligt nere. Ordererkännande kommer inom ett dygn (måndag - fredag).

Normalt sett får du inom 24 timmar ytterligare ett mejl med ett ordererkännande som vi har skapat i vårt administrationsprogram. Det kan ta längre tid i samband med helger eller vid hög orderingång. Läs noga igenom detta ordererkännande och meddela oss snarast om något ska ändras.

Om vi har några frågor angående din beställning kontaktar vi dig antingen via mejl eller via telefon. Vi strävar alltid efter att beställningen ska bli korrekt från början, det underlättar både för dig som kund och för oss som leverantör.

När får du din leverans?

Du kan på ordererkännandet (i det andra mejlet från oss) se beräknat leveransdatum från fabrik, någon/några dagar efter beräknat leveransdatum ska du få dina varor. Ibland kan det hända att vi skickar några dagar tidigare eller senare än beräknat men oftast går varorna iväg som beräknat. Kom ihåg att vi är tacksamma för din recension när du har fått dina varor!

När får du din faktura och när ska du betala?

Fakturan skickas cirka 2 veckor efter leveransen och du har 30 dagar på dig att betala den från fakturadatum räknat. Läs mer i våra köpvillkor!

Till dig som tog dig tid att läsa all denna text:

Vi hoppas att vi med detta har lyckats tydliggöra hur man handlar i vår webbshop. Tack för ditt tålamod!

 

 

© 2013 Hyltebruks Skylt AB